Qui soc?

Sé que decidir un terapeuta per tu o el teu fill no és una decisió fàcil; per això m’agradaria presentar-me i que coneguis quina ha estat la meva història

Hola! Primer de tot donar-te la benvinguda. Soc Clàudia Manuel, psicòloga general sanitària

Al llarg de la meva trajectòria m’he centrat en l’àmbit infantojuvenil i, més concretament, en els trastorns del neurodesenvolupament

La meva història

Sempre vaig ser una nena extrovertida, enèrgica i curiosa. Des de petita gaudia cultivant relacions properes, observant atentament el meu entorn, desxifrant com són les persones i aprenent a connectar amb elles.

Però, tot i que la vida està plena d’experiències meravelloses, en el meu cas la infància va venir acompanyada de reptes i d’algunes situacions doloroses. L’adolescència va fer trontollar la meva estabilitat i va aparèixer per primer cop l’ansietat, sense tenir ni idea del que m’estava passant. Però, vaig tenir la immensa sort de començar un procés psicoterapèutic que va aconseguir sanar antigues ferides, i va fer possible una nova realitat.

A partir d’aquell moment vaig tenir clar que havia trobat el meu sentit. El poder curatiu i transformador d’aquella experiència em va donar les respostes que necessitava i un propòsit: centrar la meva energia a disminuir el malestar de les persones, protegir la infància i acompanyar des de la consciència, l’afecte, l’autenticitat i la transparència.

És per això que, des de l’adolescència, he buscat la manera de formar-me i contribuir en diferents espais i institucions. Per exemple, vaig participar en la fundació de l’esplai de la meva escola, en el què he fet monitora de lleure molts anys, i he fet pràctiques voluntàries a centres educatius com el Sagrat Cor Diputació o l’escola Rius i Taulet. Així mateix, he col·laborat amb associacions com Ratio (oci dirigit a persones amb diversitat funcional) o ElBassma (voluntariat social amb infants de Errachidia).

Les meves passions: la intervenció, la divulgació i la prevenció

Descobrir l’autisme i inicis professionals

Fins a 3r de carrera no havia sentit pràcticament mai a parlar de l’autisme. El primer cop que em van explicar en què consistia recordo que el professor va comentar que es tractava d’una altra manera de processar la informació i d’entendre el món. Em vaig quedar totalment sorpresa. No m’estaven parlant d’un trastorn mental que busquem curar, com la depressió o l’ansietat, sinó d’una neurodivergència que comporta dificultats en l’àmbit de la interacció i la comunicació social, però que també implica uns punts forts i una mirada única i valuosa.

Després de graduar-me vaig buscar com podia continuar estudiant sobre el tema i em vaig topar amb la formació que ha influït de forma determinant en la meva manera d’entendre l’autisme i la seva correcta avaluació i intervenció: el postgrau de la Dra. Isabel Paula.

Als 22 anys vaig tenir l’oportunitat de fer pràctiques a l’escola Guru i al poc temps vaig iniciar la meva trajectòria en un centre psicopedagògic de Sabadell realitzant intervenció individual i grupal amb infants i joves (la fotografia és del 2017!).

Des de llavors no he deixat de formar-me en trastorns del neurodesenvolupament i en psicopatologia infantojuvenil. He col·laborat en escoles bressol i he tingut l’oportunitat de dirigir el departament de psicologia d’un centre multidisciplinar a Menorca i formar part de l’equip clínic de la Fundació Institut de Psicologia, ubicat a Barcelona.

El meu projecte personal

Sempre he tingut com a objectiu que l’aspecte visual i la creativitat formin part de les sessions. Sovint utilitzo recursos visuals que ajudin a integrar conceptes i reforcin el treball dels objectius d’intervenció. En el dia a dia a consulta tinc a mà papers o pissarres per preparar mapes visuals, esquemes i dibuixos que siguin útils per a cada pacient. La psicoeducació és per mi una part important del tractament, ja que entendre el que em passa, els meus processos i el perquè del que experimento disminueix l’angoixa i augmenta la sensació de control i seguretat. Així mateix, disposar d’informació rigorosa i de qualitat sobre la salut mental ajuda a la prevenció i a la correcta detecció de problemes psicopatològics.

Finalment, l’estiu del 2022 em vaig animar a obrir el meu compte d’Instagram @claudiamanuelpsicologia amb l’objectiu de transmetre els meus coneixements, compartir el meu dia a dia a consulta i divulgar informació sobre autisme i salut mental.  Al llargs dels anys havia preparat desenes de documents i materials i, l’octubre del 2023, vaig començar a compartir-ho a través d’Instagram. Mai m’hauria imaginat la rebuda que estan tenint fins ara i em sento molt agraïda de que els meus recursos formin part de centres, escoles i cases d’arreu del país. Si ets una d’aquestes persones o m’has conegut a través de xarxes, aprofito per donar-te les gràcies un cop més per seguir i donar suport al meu projecte.

I després de tants anys acompanyant nens, joves i famílies en diferents espais i localitats, l’estiu del 2024 va obrir portes la meva pròpia consulta de psicologia a Barcelona.

Formació i cursos

Mantenir-me actualitzada i pendent de les últimes investigacions sempre ha estat una prioritat per a mi. És per això que vull compartir amb tu quina ha estat la meva formació.

IV Congrés Interacional d’Autisme (Múrcia, març del 2017)

Formacions oficials

Grau en Psicologia amb menció en Psicologia de la Salut en la Universitat Ramon Llull

Màster “Psicologia General Sanitària” en la Universitat Internacional de la Rioja (UNIR)

Postgrau “Autisme: Diagnòstic e Intervenció” de la Dra. Isabel Paula en la Universitat de Barcelona (UB)

Postgrau “Intervenció en Atenció precoç: Primera Infància i Família” en l’Institut de formació continua IL3 (UB)

Diploma d’expert en Actualització en Autisme de la Dra. Isabel Paula en la UB

Formacions específiques

Acreditació en ADOS-2 i ADI-R

Cursos sobre l’alumnat amb TDAH, les funcions executives i la pragmàtica del llenguatge en el TEA de Educatio

Cursos de metodologia TEACCH i de comunicació i llenguatge en nens no verbals a l’associació Infortea

Curs: “Intervención temprana naturalista en el TEA: principios y estrategias basadas en el Modelo Denver” a IDAPP

Curs “Gestión emocional en niños”: técnicas de dibujo, narrativa, de escritura, de dramatización, de juego y manipulativa» de Helena Alvarado

Curs «Sanando a través del juego: abordaje terapéutico del Trauma Infantil» de Elena Piñeiro